Jedan od duhovnih centara Ćuprije u Pomoravlja

U podnožju Kučajskih planina, nadomak ćuprijskog sela Senje nalazi se biser i jedan od najpoznatijih simbola Ćuprije – Manastir Ravanica. On je, zajedno sa crkvom posvećenom Svetom Vaznesenju Gospodnjem, zadužbina kneza Lazara. Podignut je između sedamdesetih i osamdesetih godina 14. veka.
Crkvu je gradio Rade Neimar iz Bara, a manastir je nastajao u periodu od 1376. do 1388., kada je najveći deo radova završen. Ipak, prema nekim podacima, na ovom mestu je i pre toga postojalo ravaničko vlastelinstvo, ali ne i kompletan manastir. Razlog zbog kojeg je on sagrađen baš na ovom mestu krije se u činjenici da su srpski vladari tog vremena osećali da se bliži sukob sa Osmanlijama.
“Sa jedne strane, manastir je blizu Carigradskom drumu, ali je i zaklonjen Kučajskim planinama, te je na neki način zaštićen” – ukazuje Stefan Radisavljević, istoričar iz Ćuprije. “Nekada se tu nalazila Ravanička klisura i putem je mogla da ide najviše jedna osoba. To nije bio slučaj samo sa Ravanicom, svi manastiri iz 14. i 15. veka, baš zbog toga što Turci nailaze, namerno su građeni van tih najbitnijih puteva.”

Manastir Ravanica – Crtež Feliksa Kanica početak XIX veka

Vrdnički prepis Ravaničke povelje
Poseban značaj ona je imala, a ima ga i danas, i kao mesto na kojem počivaju mošti kneza Lazara.
„Od trenutka kada su u taj manastir prenete kneževe mošti sa Kosova 1391., smisao Ravanice je knez Lazar. Smrt vladara u bici na Kosovu mučenička, ali i kao trijumf jednoga novog koliko univerzalnog, sveprisutnog i hrišćanskog, toliko i narodnog, srpskog martirijuma. Kult nastaje odmah, i prateći Lazareve mošti i njihovu prenosu u Ravanicu, postaje ravanički kult“ – navodi Dimitrije Bogdanović u knjizi „Manastir Ravanica: spomenica o šestoj stogodišnjici.
Nakon pogibije Lazara na Kosovskom boju 1389. godine njegove mošti su se narednih nekoliko godina nalazile u prištinskoj crkvi Vaznesenja, a u Ravanicu prenete su 1392. Ovo je Ravanicu učinilo važnom lokacijom očuvanja srpstva i mestom koje su posećivali ljudi sa svih strana zemlje.
U isto vreme, Ravanica se razvila i kao mesto pisane reči, monaške škole, a interesantno je i da je većina danas poznatih pesama kosovskog i pokosovskog ciklusa nastala upravo u manastiru ili blizu njega.
Ipak, naredne godine nisu bile naklonjene manastiru kraj Ćuprije. Tako je zabeleženo da je on pustošen u nekoliko navrata: 1396., 1398., 1436., 1686., ali i krajem 18. veka. U pljački 1459. Turci su iz Ravanice odneli svo zlato i srebro, ali sama crkva nije bila skrnavljena.
Za vreme velike seobe Srba, putem severa krenuli su i monasi Ravanice 1690. godine. Oni su tada iz manastira poneli mošti Lazareve, njihov pokrov, i knjige i odneli ih u Sentandreju. Na ovom mestu obnoviše manastir Vrdnik, koji je od tada poznat kao Nova Ravanica i u nju položiše mošti kneza Lazara. Tako, ćuprijska Ravanica osta prazna, bez svog ktitora i svojih monaha.
Jedan od monaha, jeromonah Stefan, vrativši se 1717. do prave Ravanice zateče je u razorenom i pustom stanju. On je čitav svoj život, od tog trenutka, posvetio obnavljanju manastira, i bio je jedan od najzaslužnijih što manastir stoji i do danas. Međutim i posle Stefana manastir je pljačkan, rušen i ova sudbina ga nije izbegla ni tokom 19. veka ali ni tokom Prvog i Drugog svetskog rata.


Prvobitni narteks ili priprata, nije podignut u isto vreme kada i crkva. Napravljen je kasnije, ali je, prema istraživanjima, izuzetno lepo vezan za već sazidanu crkvu i sa njom je činio skladu celinu. Međutim, on je srušen i na njegovim temeljima je početkom 18. veka podignut novi.
Živopis crkve
Interesantno je da živopis crkve nije bio urađen isključivo u fresko tehnici, već je prisutna i tehnika skulpture, odnosno kamenog ukrasa, koji doprinosi specifičnosti crkve.
„Ravanička skulptura je ponikla u simbiozi domaće tradicije u kojoj se susreću vizantijski i romanogotski oblici koji su stvorili novi stil u Pomoravlju. (…) Ovi zapadni elementi u susretu sa vizantijskim shvatanjima interpretirani su na svojstven način koji karakteriše nivi, Moravski stil kamenog, rezanog ukrasa Ravanice“ – uočio je Branislav Vulović u tekstu iz 1966. pod nazivom „Arhitektura Ravanice“
Originalni živopis crkve gotovo je u potpunosti nestao, najviše zbog čestih upada od strane Turaka. Najveći deo fresaka koji je opstao je veoma lošeg kvaliteta i jedva se nazire. Najznačajnija među njima je ktitorska kompozicija na zapadnom zidu na kojoj su prikazani knez Lazar i knjeginja Milica sa svojom decom.

Zivopis u crkvi